Fotboll ur en supporters perspektiv

Fotboll ur en supporters perspektiv.
 
Att kolla på fotboll kan vara något utav det som exalterar mig mest, att se sitt favoritlag plocka poäng av andra, spela sig fram och att få fira mål men många glömmer vad som finns runt fotbollen. Gemenskapen som finns runtom ett lag, med supportrar som håller om varandra, stöttar sitt lag och varandra i med och mot gång, kör på som aldrig förr när det inte finns något kvar att kämpa för enligt många. Men som supporter finns det alltid något att kämpa för, stoltheten i klubben! I allt för många fall glömmer många bort stoltheten att bära sitt lags färger. För mig finns det inget bättre än att få bära blåvita färger till match men att bära sina färger så gott som varje dag, att alltid stå för sin åsikt och att alltid hålla sina egna om ryggen, varje dag. Det är något som alla skulle vara med om, oavsätt lag.
 
Fotbollen ur en supporters perspektiv är något mycket mera än vad många tror, folk som inte är engagerade inom fotboll vet verkligen inte vad det innebär att träffa sina vänner innan match. Att fira mål, segrar och sörja vid förlust. Att komma in till puben där alla sitter, bli hälsad på med respekt att marschera till matchen och sjunga allt man har, det mina vänner och läsare är det som gör fotbollen till vad den är. Så vad ni än gör innan ni kritiserar en supporter igen, ta reda på vad personen offrat för sin klubb, sina vänner och sina nära och kära. För vad ni anser som en värsting är ofta en väldigt snäll person.
 
Nu byter jag ämne lite grann, till något som heter pyroteknik.
 
Pyroteknik på läktare är något som alla borde acceptera och visa respekt till, en bengalbränning på läktaren i början av en match är en stämmnigns höjare och det säger spelarna själva, tänk er att kliva ut i eran borg där ni ska spela och förväntas att vinna, prestera och samtidigt som tankarna går igenom huvudet så kollar du upp på era supportrar som engagerar sig, lägger ner sin egen ekonomi för att det ska bli visuelt, och höras att vi är där i med och mot gång. Tänk er då känslan att vid avspark höra som i mitt fall hade blivit "Café olivedal där bildades vårt lag, ååh heja änglarna" studsa på betongen på andra sidan ullevi samtidigt som det bränns och du hör hur sången stiger drastiskt.
 
tack för att du läste // Simon

Kommentarer
Att leva med bipolär sjukdom, som vanlig tonåring.. säger:

Vad tycker du om de supportar som går över gränsen? Du förstår nog vad jag menar. Du verkar inte vara en sån, och det är bra, men knölar finns det överallt..

Svar: Över gränsen kan variera ifrån situation till situation, men att gå över gränsen överlag kan väl vara när ett större gäng supportrar (inte alltid nödvändigt vist huliganer) ger sig på ett mindre gäng och kör över dom totalt, men jag tycker däremot att det är helt okej att använda våld på sådana personer som är med på det, där ingen annan skadas. Så min åsikt är att ska det vara bråkigt, så ska man ta det i någon skog där ingen annan ser eller kan bli inblandad. Det är min åsikt. Hoppas du tycker att jag gav dig det svar du förväntade dig
Simon och Amanda

2012-12-15 | 18:22:48
Bloggadress: http://bipolarsynvinkel.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback